Гуманитарные и общественные науки

2019 Выпуск №4

Назад к списку Скачать статью

Факторы самоактуализации студенческой молодежи в контексте межкультурного взаимодействия и овладения языком-макро­посредником

Страницы / Pages
97-105

Аннотация

Актуальность данного пилотажного исследования предопределена необходимостью оптимизации межкультурного взаимодействия в по­лиэтнических регионах посредством выявления социологического порт­рета его субъектов. В исследовании предпринята попытка эксперимен­тального социологического подхода к изучению характера межкультур­ных отношений в аспекте овладения языком-макропосредником в учеб­ном дискурсе. В качестве авторской методики апробирован сценарий стандартизированного интервью. В интервью нашли отражение раз­личные факторы самоактуализации личности в процессе овладения языком-макропосредником, из которых объектом обсуждения в статье являются «Экзистенциальная ориентация на настоящее или прошед­шее / будущее», «Цели и способы деятельности», «Степень автоно­мии / конформизма относительно культурно-группового влияния», «Преимущественная ориентация на позитивный / негативный опыт», «Отчужденность / вовлеченность в процессе межкультурных отноше­ний». В результате анализа данных интервью описаны качественные различия в ценностных ориентациях представителей основных этно­культурных групп Крыма — русских и крымских татар — по отноше­нию к процессу освоения русского языка как макропосредника в следую­щих аспектах: а) отношение к норме языка, ее соблюдению и сохране­нию; б) культурно детерминированная функциональность и статус языка. Уточнено соотношение содержания изученных факторов самоак­туализации респондентов и их культурно-языковых установок. Опре­делены отличия в типах стратегий опосредования культурно-языковой среды. Выявление черт сходства / различия в способах самоактуализа­ции личности, наиболее распространенных у различных субъектов меж­культурного взаимодействия, создает предпосылки прогнозирования прагматики влияния различных лингвокультурных стимулов на ха­рактер цивилизационных процессов в многонациональных регионах.

Abstract

The topicality of this pilot study is predetermined by the necessity to op­timize cross-cultural interaction in polyethnic regions by means of revelation of its subjects’ sociological portrait. In this research, the author attempts to experimentally investigate the nature of cross-cultural interaction in master­ing a macro-mediator language in the academic discourse. A sce­nario of the standardized interview has been used as a method of research. The sce­nario features various factors of personality self-actualization during mas­tering macro-mediator language. Among many topics discussed during the inter­views, there were the following ones: “Existential orientation towards the pre­sent or the past / future”, “Aims and means of activity”, “Solidarity with soci­ety as a whole or with a particular group”, “Degree of autonomy / conformism towards cultural-group influence”, “Predominant focus on positive / negative experience”, “Detachment / involvement in the process of cross-cultural inter­actions”. Qualitative differences in the system of values of young representa­tives of the main ethnocultural groups of Crimea, Russians and Crimean Ta­tars, towards mastering the Russian language as a macro-mediator have been defined. Having analysed the data obtained during the interviews, the author described the following aspects: a) attitude to language’s norms and stan­dards, their compliance and preservation; b) culturally defined functionality and the status of the language. The author revealed the correlation of the con­tent of the examined aspects of self-actualization of respondents and their cul­tural and linguistic attitudes. The research demonstrated differences in the types of strategies for mediating cultural and linguistic environment. The identification of similarities / distinctions in the ways of self-actualization of the personality, most widespread in intercultural interaction, allows the au­thor to forecast the pragmatics of the impact of various linguistic and cultural stimuli on the character of civilisational processes in multinational regions.

Список литературы

1. Добреньков В. И., Кравченко В. И. Методы социологического исследования. М., 2019.

2. Коломиец В. П. Социология массовой коммуникации в обществе комму­никационного изобилия // Социологические исследования. 2017. № 6. С. 3—14.

3. Франкл В. Логотерапия и экзистенциальный анализ: Статьи и лекции. М., 2016.

4. Фромм Э. Бегство от свободы. Человек для себя. М., 2006.

5. Denice P., Gross B. Choice, preference, and constrains // Sociology of educa­tion. 2016. Vol. 89 (4). P. 300—320.

6. Diener E., Tay L. Needs and subjective well-being around the world // Journal of personality and social psychology. 2011. Vol. 101 (2). P. 354—365.

7. Frick W. B. Conceptual foundation of self-actualization. A contribution to mo­tivation theory // Journal of humanistic psychology. 1982. Vol. 22 (4). P. 32— 52.

8. Geller L. Another look at self-actualization // Journal of humanistic Psycholo­gy. 1984. Vol. 24 (2). P. 93—106.

9. Guven O. G., Akun F. A. Self-actualization, self-efficacy and emotional intelli­gence of undergraduate students // Journal of advanced management science. 2017. Vol. 5, № 3. P. 170—175.

10. Irvine A., Drew P., Sainsbury R. «Am I not answering your questions proper­ly?» Clarification, adequacy and responsiveness in semi-structured telephone and face-to-face interviews // Qualitative Research. 2012. Vol. 13 (1). P. 87—106.

11. Lechuga V. M. Exploring culture from a distance: The utility of telephone in­terviews in qualitative research // International Journal of Qualitative Studies in Education. 2012. Vol. 25 (3). P. 251—268.

12. Mitchell K. Educating the national citizen in neoliberal times: from the multi­cultural self to the strategic cosmopolitan // Transactions of the Institute of British geographers. 2003. Vol. 28. P. 387—403.

13. Myers M. B., Calantone R. J., Page T. Jr. J., Taylor C. R. An application of multi­ple-group casual models in assessing cross-cultural Measurement equivalence // Journal of international marketing. 2000. Vol. 8 (4). P. 108—121.

14. Rakime E. l., Schmied V., Jackson D., Wilkes L. Interviewing people about poten­tially sensitive topics // Nurse Researcher. 2011. Vol. 19 (1). P. 12—16.

15. Reese G., Proch J., Finn C. Identification with all humanity: the role of selfin­vestment and self-definition // European journal of social psychology. 2015. Vol. 45. P. 426—440.

16. Schultze U., Avital M. Designing interviews to generate rich data for infor­mation systems research // Information and Organization. 2011. Vol. 21 (1). P. 1—16.

17. Thagard P., Wood J. V. Eighty phenomena about the self: representation, eva­luation, regulation, and change // Frontiers in Psychology. 2015. Vol. 6. P. 1—16.

18. Warren C. A. Qualitative interviewing // Handbook of interview research: Context and method / ed. by J. F. Gubrium, J. A. Holstein. Thousand Oaks, CA, 2002. P. 83—101.