Филология, педагогика, психология

2013 Выпуск №11

Назад к списку Скачать статью

Применение технологий Веб 2.0 как инструментов развития информального медийного обучения

Страницы / Pages
39-45

Аннотация

Обобщается роль технологий Веб 2.0 (Web 2.0), известных также как сервисы социальных сетей в развитии информального обучения. Рассматриваются аспекты неформального и информального обучения. Особое внимание уделяется блоггингу и использованию вики как наиболее распространенных инструментов в Интернете. Представлена их общая характеристика, показаны преимущества и недостатки в образовательном контексте.

Список литературы

1. Шахрай С. М. Напишем историю вместе. URL: http://www.gazeta.ru/comments/2013/02/27_x_4989565.shtml (дата обращения: 15.04.2013).
2. Boulos M. N. K., Maramba I., Wheeler S. Wikis, blogs and podcasts: A new generation of web-based tools for virtual collaborative clinical practice and education. URL: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1564136/ (дата обращения: 04.04.2013).
3. Boyd S. Are you ready for social software? URL: http://internettime.com/blog/archives/000554.html (дата обращения: 04.04.2013).
4. Brännström M., Mårtenson C. Enhancing situational awareness by exploiting wiki technology. URL: http://www.foi.se/infofusion/bilder/CIMI_2006_S3_2.pdf (дата обращения: 10.04.2013).
5. Chao J. Student project collaboration using Wikis // Proceedings of the 20th Conference on SoftwareEngineering Education and Training (CSEE&T 2007). Dublin, 2007.
6. Davies J. Wiki brainstorming and problems with wiki based collaboration. URL: http://www.jonathan-davies.co.uk/portfolio/wiki.Php (дата обращения: 13.04.2013).
7. Efimova L., Fiedler S. Learning webs: Learning in Weblog networks. URL: https://doc.telin.nl/dscgi/ds.py/Get/File-35344 (дата обращения: 17.04.2013).
8. Evans P., Wolf B. Collaboration rules // Harvard Business Review. 2005. № 83 (7).
9. Glass R., Spiegelman M. Incorporating blogs into the syllabus: Making their space a learning space // Journal of Educational Technology Systems. 2008. № 36 (2). Р. 145—155.
10. Gonzalez-Reinhart J. Wiki and the wiki way: Beyond a knowledge management solution. URL: http:// http://w3.ualg.pt/~mzacaria/gic/wikiwayJennifer05.pdf (дата обращения: 15.04.2013).
11. Kajder S. B., Bull G. A space for «writing without writing». Learning Leading with Technology. № 31 (6). Р. 32—35.
12. Korfiatis N., Naeve A. Evaluating wiki contributions using social networks: A case study on wikipedia. Proceedings of the First on-line Conference on Metadata and Semantics Research. 2005.
13. Leuf B., Cunningham W. The Wiki Way: Quick Collaboration on the Web. Boston, 2001.
14. Mader S. Wiki vs Blog. URL: http://www.businessblogwire.com/2006/03/stewart_mader_wiki_vs_blog. URL: html (дата обращения: 19.04.2013).
15. Martindale T., Wiley D. A. Using weblogs in scholarship and teaching // TechTrends, 2005. № 49 (2). Р. 55—61.
16. Overby A. The new conversation: Using Weblogs for reflective practice in the studio art // Art Education. 2009. № 62 (4).
17. Park Y., Heo G. M., Lee R. Blogging for Informal Learning: Analyzing Bloggers' Perceptions Using Learning Perspective // Educational Technology & Society. 2011. № 14 (2). Р. 149—160.
18. Quible Z. K. Blogs: A natural in business communication courses // Business Communication Quarterly. 2005. № 68(1). Р. 73—76.
19. Ray J. Welcome to the Blogoshere. The Educational Use of Blogs (aka Edublogs) // Kappa Delta Pi Record. 2006. № 42 (4).
20. Tapscott D., Williams A. D. Wikinomics: How mass collaboration changes everything. L., 2007.
21. Tilley P.A., Giordano G. A. Knowledge management strategies and cultural dimensions. URL: http://aisel.isworld.org/password.asp?Vpath=AMCIS/2003&PDFpath=03HE20.pdf (дата обращения: 15.04.2013).
22. Etienne W., McDermott R., Snyder W. Cultivating communities of practice: a guide to managing knowledge. Cambridge, 2007.
23. Wertsch J. V. Voices of the mind: A sociocultural approach to mediated action. Cambridge, 1991.
24. Woolf B. Wiki vs Blog. URL: http://www.ibm.com/developerworks/wikis/display/woolf/Wiki+vs.+Blog(дата обращения: 15.04.2013).