Кантовский сборник

2014.Выпуск № 4(50)

Назад к списку Скачать статью

Моральная непостижимость и самоконституирование у Канта (пер. с англ. В. О. Белоноговой, Д. В. Хизанишвили, под ред. В. А. Чалого)

DOI
10.5922/0207-6918-2014-4-2
Страницы / Pages
17-38

Аннотация

Анализируется система умозаключений, которые Кант использует в «Религии в пределах только разума», чтобы продемонстрировать существование злого образа мыслей (Gesinnung). В этой работе, по мнению автора, Кант представляет два важных нововведения по сравнению со своим фундаментальным проектом, изложенным в трактате «Основы метафизики нравов». Он говорит о необоснованности свободы и приходит к постулированию трансцендентальной структуры, аналогичной единству апперцепции, чтобы унифицировать все воления агента и сделать возможным первоначальное применение свободы. Первое нововведение порождает ряд вопросов относительно оправдания максим, второе влечет за собой появление теории морального самоконституирования. Вместе они рисуют волюнтаристский образ Канта, который ставит под сомнение его раннее уподобление свободы нравственности (так называемый «тезис взаимности»), что часто игнорируется во вторичной литературе.

Abstract

This article analyses the system of inferences used by Kant in Religion Within the Boundaries of Mere Reason to demonstrate the existence of evil disposition (Gesinnung). The author be¬lieves that, in this work, Kant introduces two innovations in respect of the fundamental project presented in the Groundwork of the Metaphysics of Morals. He emphasises that freedom is not justified and postulates a transcendental structure similar to the unity of transcendental apperception in order to unify all volitions of an agent and make the initial application of freedom possible. The first innovation gives rise to a number of questions as to the justification of maxims, whereas the second leads to the theory of moral self-constitution, which was not completed within Kant’s practical philosophy. Together, they create a voluntaristic image of Kant, which undermines the philosopher’s earlier comparison of freedom with morality (the so called “reciprocity thesis”) — a fact often ignored in secondary sources.

Reference

1. Allison, H. E., 1990. Kant’s Theory of Freedom. Cambridge University Press. 2. Anderson-Gold, S., 2001. Unnecessary Evil: History and Moral Progress in the Philosophy of Immanuel Kant. New York: SUNY Press. 3. Bernstein, R. J., 2002. Radical Evil: A Philosophical Interrogation. Polity Press. 4. Caswell, M., 2006. The Value of Humanity and Kant’s Conception of Evil. Journal of the History of Philosophy, 44(4), pp. 635—63. 5. Cherkasova, E., 2005. On the Boundary of Intelligibility: Kant’s Conception of Radical Evil and the Limits of Ethical Discourse. The Review of Metaphysics, 58(3), pp. 571—84. 6. Felicitas Munzel, G., 1999. Kant’s Conception of Moral Character: The “Critical” Link of Morality, Anthropology, and Reflective Judgment. Chicago: The University of Chicago Press. 7. Frierson, P., 2010. Kantian Moral Pessimism. In: Anderson-Gold, S. and Muchnik, P. eds., 2010. Kant’s Anatomy of Evil. Cambridge University Press. pp. 33—56. 8. Frierson, P., 2011. Freedom and Anthropology in Kant's Moral Philosophy. Cambridge University Press. 9. Guyer, P., 2000. Kant on Freedom, Law, and Happiness. Cambridge University Press. 10. Henrich, D., 1994. The Concept of Moral Insight and Kant’s Doctrine of the Fact of Reason. In: Velkley, R. ed., 1994. The Unity of Reason: Essays on Kant’s Philosophy. Cam¬bridge, MA: Harvard University Press. 11. Hobbes, T., 1994. Leviathan. Ed. by E. Curley. Indianapolis: Hackett Publishing Company. 12. Hume, D., 2000. A Treatise of Human Nature. New York: Oxford University Press. 13. Kierkegaard, S., 1980. The Concept of Anxiety. Translated from Danish by R. Thomte and A. Anderson. Princeton University Press. 14. Korsgaard, C. M., 1996. The Source of Normativity. Cambridge University Press. 15. Korsgaard, C. M., 2009. Self-Constitution: Agency, Identity, and Integrity. Oxford University Press. 16. Kosch, M., 2010. Freedom and Reason. Oxford University Press. 17. Michalson, G. E., 1990. Fallen Freedom: Kant on Radical Evil and Moral Regeneration. Cambridge University Press. 18. Mill, J. S., 2002. The Basic Writings of J. S. Mill: On Liberty, the Subjection of Women, & Utilitarianism. New York: The Modern Library. 19. Morgan, S., 2005. The Missing Formal Proof of Humanity’s Radical Evil in Kant's “Religion”. The Philosophical Review, 114(1), pp. 63—114. 20. Muchnik, P., 2009. Kant’s Theory of Evil: An Essay on the Dangers of Self-Love and the Aprioricity of History. Lexington Books. 21. Potter, N., 1996. Kant and the Moral Worth of Actions. The Southern Journal of Phi¬losophy, 34(2), pp.225—41. 22. Prichard, H. A., 1912. Does Moral Philosophy Rest on a Mistake? Mind, 21, pp. 21—37. 23. Reath, A., 2006. Hedonism, Heteronomy and Kant’s Principle of Happiness. In: Agency and Autonomy in Kant's Moral Philosophy. Oxford University Press. 24. Silber, J., 1960. The Ethical Significance of Kant’s Religion. In: Greene, T. M. and Hudson, H. H. eds. 1960. Immanuel Kant, Religion within the Limits of Reason Alone. New York: Harper and Row. pp. LXXIX—CXXXIV. 25. Stocker, M., 1976. The Schizophrenia of Modern Ethical Theories. The Journal of Philosophy, 73(14), pp. 453—66. 26. Stolzenberg, J., 2009. The pure ‘I will’ Must be Able to Accompany all of my Desires. In: The Problem of a Deduction of the Categories of Freedom in Kant’s Critique of Practical Reason. In: Proceedings of the 10th International Kant Congress. Berlin: W. de Gruyter. 27. Wimmer, R., 1990. Kants kritische Religionsphilosophie. Berlin ; New York: W. De Gruyter. 28. Yovel, Y., 1998. Kant's Practical Reason as Will: Interest, Recognition, Judgment, and Choice. The Review of Metaphysics, 52(2), pp. 267—94.