Non-formal educational practices in the domestic history of adult education
- Pages
- 75-83
Abstract
The article focuses on the place and the role of non-formal educational practices in the development of adult education in Russia. Non-formal educa-tional practices are considered as a way of educational interaction, which has preserved the basic parameters of humanity. They are updated in periods of significant historical changes, as resource support for social reconstruction. Today, the practice of non-formal adult education is in demand primarily as a resource for development of human potential and it has a direct impact on the socio-economic development of the country.
Reference
1. Каптерев П. Ф. История русской педагогии. СПб., 2004.
2. Безрукова В. С. Педагогика : учебник. СПб., 2007.
3. Даль В. И. Письмо издателю А. И. Кошелеву // Русская беседа. 1856. Кн. 3. С. 3—16.
4. Ульянова И. И. Многопрофильные инструменты образования взрослых в России : автореф. дис. … канд. социол. наук. СПб., 2000.
5. Кон И. Ребенок и общество. М., 2003.
6. Рождественский С. В. Очерки по истории систем народного просвещения в России в XVIII—XIX вв. СПб., 1912. Т. 1.
7. Чернявский Г. И., Пиналов С. А. Внешкольное образование в России в пореформенный период (1861—1895). Харьков, 1962.
8. Невский В. А. Массовая политпросветработа революционных лет (критический обзор важнейших форм агитации и пропаганды). М. ; Л., 1925.
9. Тихонова Н. Е. Человеческий потенциал российских модернистов и перспективы модернизации в России // Terra economicus. 2012. № 1. С. 135—147.
10. Об утверждении стратегии инновационного развития РФ на период до 2020 г. : распоряжение Правительства РФ от 08.12.2011 г. № 2227-р. URL: rg.ru< pril/63/14/41/2227_strategia.doc (дата обращения: 01.04.2016).
11. Развитие образования на 2013—2020 гг. : государственная программа РФ. URL: http://минобрнауки.рф/документы/2882.html (дата обращения: 20.01.2016).
12. Проект Концепции непрерывного образования взрослых. URL: http:// iace-edu.com/документы (дата обращения: 12.04.2016).
13. Якушкина М. С. Эффективные практики образования взрослых : монография. СПб., 2015.
14. Об образовании взрослых : модельный закон от 06.12.1997 г. № 10-9 // Модельное законодательство стран-участниц СНГ. СПб., 2016. С. 14—28.
15. Илакавичус М. Р. Разновозрастные практики неформального образования как показатель формирования гражданского общества // Общество, культура, личность. Актуальные проблемы социально-гуманитарного знания : матер. конф. СПб., 2014. С. 45—49.