Аллегорическая традиция Джона Беньяна в романе К. С. Льюиса «Кружной путь, или Блуждания паломника»
Аннотация
К. С. Льюис в форме аллегорического романа-путешествия рассказывает о странствиях человеческой души в поисках Бога. Обращение к средневековой форме романа-аллегории позволяет автору говорить «просто о сложном», рассматривая характерные для человека ХХ в. мировоззренческие установки с точки зрения христоцентричной аксиологической системы Средневековья. Роман К. С. Льюиса рассматривается как сложный интертекст, не только находящийся в отношении палимпсеста к роману Джона Беньяна «Путь Паломника», но и вступающий с ним в литературный диалог. Выявляется ряд претекстов интертекстуального романа К. С. Льюиса. Анализируются взаимоотношения текстов К. С. Льюиса и Дж. Беньяна, обусловленные мировоззренческими различиями авторов.
In his allegorical travel novel, Clive Staples Lewis tells the story of a human soul wandering in search for god. The medieval form of the allegorical novel helps the author to speak plainly about complex things: he explores the cultural attitudes of a 20th-century person from the perspective of the Christ-centric axiological system of the Middle Ages. This article considers Lewis’s novel as a complicated intertext, which both serves as a palimpsest of John Bunyan’s The Pilgrim’s Progress and enters into dialogue with it. The study identifies the pre-texts of Lewis’s intertextual novel. The interrelation between Lewis’s and Bunyan’s texts, which is shaped by differences between the cultural and religious attitudes of the two authors, is analysed.