Факторы самоактуализации студенческой молодежи в контексте межкультурного взаимодействия и овладения языком-макропосредником
- Страницы / Pages
- 97-105
Аннотация
Актуальность данного пилотажного исследования предопределена необходимостью оптимизации межкультурного взаимодействия в полиэтнических регионах посредством выявления социологического портрета его субъектов. В исследовании предпринята попытка экспериментального социологического подхода к изучению характера межкультурных отношений в аспекте овладения языком-макропосредником в учебном дискурсе. В качестве авторской методики апробирован сценарий стандартизированного интервью. В интервью нашли отражение различные факторы самоактуализации личности в процессе овладения языком-макропосредником, из которых объектом обсуждения в статье являются «Экзистенциальная ориентация на настоящее или прошедшее / будущее», «Цели и способы деятельности», «Степень автономии / конформизма относительно культурно-группового влияния», «Преимущественная ориентация на позитивный / негативный опыт», «Отчужденность / вовлеченность в процессе межкультурных отношений». В результате анализа данных интервью описаны качественные различия в ценностных ориентациях представителей основных этнокультурных групп Крыма — русских и крымских татар — по отношению к процессу освоения русского языка как макропосредника в следующих аспектах: а) отношение к норме языка, ее соблюдению и сохранению; б) культурно детерминированная функциональность и статус языка. Уточнено соотношение содержания изученных факторов самоактуализации респондентов и их культурно-языковых установок. Определены отличия в типах стратегий опосредования культурно-языковой среды. Выявление черт сходства / различия в способах самоактуализации личности, наиболее распространенных у различных субъектов межкультурного взаимодействия, создает предпосылки прогнозирования прагматики влияния различных лингвокультурных стимулов на характер цивилизационных процессов в многонациональных регионах.
Abstract
The topicality of this pilot study is predetermined by the necessity to optimize cross-cultural interaction in polyethnic regions by means of revelation of its subjects’ sociological portrait. In this research, the author attempts to experimentally investigate the nature of cross-cultural interaction in mastering a macro-mediator language in the academic discourse. A scenario of the standardized interview has been used as a method of research. The scenario features various factors of personality self-actualization during mastering macro-mediator language. Among many topics discussed during the interviews, there were the following ones: “Existential orientation towards the present or the past / future”, “Aims and means of activity”, “Solidarity with society as a whole or with a particular group”, “Degree of autonomy / conformism towards cultural-group influence”, “Predominant focus on positive / negative experience”, “Detachment / involvement in the process of cross-cultural interactions”. Qualitative differences in the system of values of young representatives of the main ethnocultural groups of Crimea, Russians and Crimean Tatars, towards mastering the Russian language as a macro-mediator have been defined. Having analysed the data obtained during the interviews, the author described the following aspects: a) attitude to language’s norms and standards, their compliance and preservation; b) culturally defined functionality and the status of the language. The author revealed the correlation of the content of the examined aspects of self-actualization of respondents and their cultural and linguistic attitudes. The research demonstrated differences in the types of strategies for mediating cultural and linguistic environment. The identification of similarities / distinctions in the ways of self-actualization of the personality, most widespread in intercultural interaction, allows the author to forecast the pragmatics of the impact of various linguistic and cultural stimuli on the character of civilisational processes in multinational regions.
Список литературы
1. Добреньков В. И., Кравченко В. И. Методы социологического исследования. М., 2019.
2. Коломиец В. П. Социология массовой коммуникации в обществе коммуникационного изобилия // Социологические исследования. 2017. № 6. С. 3—14.
3. Франкл В. Логотерапия и экзистенциальный анализ: Статьи и лекции. М., 2016.
4. Фромм Э. Бегство от свободы. Человек для себя. М., 2006.
5. Denice P., Gross B. Choice, preference, and constrains // Sociology of education. 2016. Vol. 89 (4). P. 300—320.
6. Diener E., Tay L. Needs and subjective well-being around the world // Journal of personality and social psychology. 2011. Vol. 101 (2). P. 354—365.
7. Frick W. B. Conceptual foundation of self-actualization. A contribution to motivation theory // Journal of humanistic psychology. 1982. Vol. 22 (4). P. 32— 52.
8. Geller L. Another look at self-actualization // Journal of humanistic Psychology. 1984. Vol. 24 (2). P. 93—106.
9. Guven O. G., Akun F. A. Self-actualization, self-efficacy and emotional intelligence of undergraduate students // Journal of advanced management science. 2017. Vol. 5, № 3. P. 170—175.
10. Irvine A., Drew P., Sainsbury R. «Am I not answering your questions properly?» Clarification, adequacy and responsiveness in semi-structured telephone and face-to-face interviews // Qualitative Research. 2012. Vol. 13 (1). P. 87—106.
11. Lechuga V. M. Exploring culture from a distance: The utility of telephone interviews in qualitative research // International Journal of Qualitative Studies in Education. 2012. Vol. 25 (3). P. 251—268.
12. Mitchell K. Educating the national citizen in neoliberal times: from the multicultural self to the strategic cosmopolitan // Transactions of the Institute of British geographers. 2003. Vol. 28. P. 387—403.
13. Myers M. B., Calantone R. J., Page T. Jr. J., Taylor C. R. An application of multiple-group casual models in assessing cross-cultural Measurement equivalence // Journal of international marketing. 2000. Vol. 8 (4). P. 108—121.
14. Rakime E. l., Schmied V., Jackson D., Wilkes L. Interviewing people about potentially sensitive topics // Nurse Researcher. 2011. Vol. 19 (1). P. 12—16.
15. Reese G., Proch J., Finn C. Identification with all humanity: the role of selfinvestment and self-definition // European journal of social psychology. 2015. Vol. 45. P. 426—440.
16. Schultze U., Avital M. Designing interviews to generate rich data for information systems research // Information and Organization. 2011. Vol. 21 (1). P. 1—16.
17. Thagard P., Wood J. V. Eighty phenomena about the self: representation, evaluation, regulation, and change // Frontiers in Psychology. 2015. Vol. 6. P. 1—16.
18. Warren C. A. Qualitative interviewing // Handbook of interview research: Context and method / ed. by J. F. Gubrium, J. A. Holstein. Thousand Oaks, CA, 2002. P. 83—101.