Philology, pedagogy, and psychology

2009 Issue №11

Back to the list Download the article

Strategy of Critical Perception of Media Information: Formation in Language Training

DOI
10.5922/2223-2095-2009-11-7
Pages
40-47

Abstract

The article deals with the problems of media education for language students. The author assumes that the most efficient ways of developing students’ critical thinking skills is the integration of language and media education. The key role in such integrated course may belong to a complex of task-oriented activities based on media texts.

Reference

1. Гуцал Е. А. Реалити-шоу на современном российском телевидении: авто­реф. дис. … канд. филол. наук. Екатеринбург, 2008. 18 с.

2. Дьюи Д. Психология и педагогика мышления / пер. с англ. М.: Совершен­ство, 1997. 208 с.

3. Карпов А. В. Психология рефлексивных механизмов деятельности. М.: Ин­ститут психологии РАН, 2004. 424 с.

4. Луман Н. Реальность масс-медиа / пер. с нем. М.: Праксис, 2005. 256 с.

5. Матюшкин А. М. Проблемные ситуации в мышлении и обучении. М.: Пе­дагогика, 1972. 208 с.

6. Махмутов М. И. Проблемное обучение. Основные вопросы теории. М.: Педагогика, 1975. 368 с.

7. Павлова Е. Д. Средства массовой информации — инструмент скрытого воз­действия на сознание: социально-философский анализ. М.: Наука, 2007. 206 с.

8. Селевко Г. К. Педагогические технологии на основе активизации, интен­сификации и эффективного управления УВП. М.: НИИ школьных технологий, 2005. 288 с.

9. Соловова Е. Н. Методическая подготовка и переподготовка учителя ино­странного языка: интегративно-рефлексивный подход: монография. М.: ГЛОССА-ПРЕСС, 2004.-336 с.

10. Федоров А. В. Медиаобразование и медиаграмотность: учебное пособие для вузов. Таганрог: Изд-во Кучма, 2004. 340 c.

11. Фомичева И. Д. Социология СМИ: учеб. пособие для вузов. М.: Аспект Пресс, 2007. 335 с.

12. Черникова В. Е., Молчанова Е. Н., Климова Л. Е. Масс-медиа в культуре ин­формационного общества: монография. Ставрополь: ООО Мир данных, 2007. 142 с