Philology, pedagogy, and psychology

2017 Issue №3

Back to the list Download the article

The University lecture as a holistic entity

Pages
89-96

Abstract

The article characterizes the function of a lecture as an important form of current university education, reveals its capacities to intensify students' cognitive activity. A certain focus is made on interactive technologies which promotes the response relations with the audience. The author concludes that the efficiency of the lecture will increase if it is built on the principle of integrity, when the content, methods, structure, ways of interaction are led to accordance with the purpose and objectives.

Reference

1. Атабекова А. А., Белоусов А. А., Горбатенко Р. Г. Аудиторная лекция: инновационный потенциал для университета XXI века // Высшее образование сегодня. 2014. № 8. С. 74—78.
2. Белоусова А. К. Диалогические методы обучения как основа формирования инновационного потенциала // Психология обучения. 2012. № 9. С. 5—11.
3. Браженец К. С. Проблемная лекция как форма организации содержания проблемного обучения // Среднее профессиональное образование. 2012. № 3. С. 18—20.
4. Гулакова М. В., Харченко Г. И. Совершенствование форм обучения в профессиональной подготовке студентов // Психология и педагогика: методика и проблемы практического применения. 2012. № 24—2. С. 64—69.
5. Загвязинский В. И. Вузовская лекция в структуре современного учебного процесса // Образование и наука. 2014. № 2. С. 34—46.
6. Красинская Л. Ф. Учимся учить по-новому, или о неиспользованных возможностях лекции // Высшее образование в России. 2011. № 2. С. 98—103.
7. Леонтьев А. А. Лекция как общение. М., 1974.
8. Мандель Б. Р. Лекция: психология, магия, наука, искусство // Alma Mater. 2015. № 1. C. 52—57.
9. Ощепкова О. В. Лекция как активная форма вузовского обучения // Самарский научный вестник. 2013. № 4(5). С. 123—124.
10. Питанова М. Е. Взгляд психолога на лекцию в высшей школе // Инновации в образовании. 2014. № 4. С. 136—144.
11. Пухальская В. Г., Кулинкович А. Ю. Работа над лекцией после лекции // Педагогика. 2014. № 6. C. 49—53.
12. Роботова А. С. Университетская лекция: прошлое, настоящее, будущее // Высшее образование в России. 2011. № 4. С. 127—133.
13. Рожков К. Л. Интерактивная лекция в обучении маркетологов // Alma Mater. 2014. № 11. C. 59—62.
14. Спеваков В. Н. Основы психологии лекции. М., 2014. 
15. Спектор М. Д. Драматургия лекции // Высшее образование сегодня. 2012. № 1. С. 38—40.
16. Эрштейн Л. Б. Активная лекция как способ повышения качества образования в вузе и аспирантуре // Alma Mater. 2013. № 10. C. 114—116.