Philology, pedagogy, and psychology

2017 Issue №3

Back to the list Download the article

Ethnic identity of students as a determinant of their understanding of other cultural groups

Pages
71-77

Abstract

The article highlights the problem of interaction between representatives of different cultures, which is influenced by their social representations and ethnic identity. The aim of the work was to analyze the content of students' social ideas about members of other cultures in the context of ethnic identity. In this paper, the authors rely on the theory of social representations and the concept of ethnic identity. This article presents the results of a study on the impact of Russian students’ ethnic identity on their social perceptions of students of Chinese, Tajik, Armenian, Kazakh and Russian cultures, emphasizes the dependence of the type of ethnic identity on such a parameter as social distance. Also, the authors provide a list of actions which may contribute to a positive ethnic identity and adequate social perception of members of other cultures, which can diminish a number of interethnic interaction problems.

Reference

1. Брушлинский А. В. Социальная психология в России и теория Сержа Московичи: предисл. к кн.: Московичи С. Век толп. М., 1998.
2. Емельянова Т. П. Социальные представления. История, теория и эмпирические исследования. М., 2016.
3. Климов И. А. Психосоциальные механизмы возникновения кризиса идентичности // Трансформация идентификационных структур в современной России. М., 2001. С. 54—81.
4. Минигалиева М. Социальные представления: структуры и характеристики. М., 2012.
5. Московичи С. Социальное представление: исторический взгляд // Психологический журнал. 1995. Т. 16, № 1. С. 3—18.
6. Пуртова А. С. Формирование установок толерантного сознания и поведения в современном поликультурном обществе // Современные исследования социальных проблем : электронный научный журнал. 2012. № 8.
7. Сергеев В. Социальная дистанция и национальные установки // Телескоп: журнал социологических и маркетинговых исследований. 2008. № 2. С. 57—61.
8. Сикевич З. В. Социология и психология национальных отношений. СПб., 1999.
9. Скорнякова Р. М. Метод субъективного шкалирования как способ верификации результатов свободного ассоциативного эксперимента // Вестник Челябинского государственного университета. 2009. № 10 (148), вып. 30: Филология. Искусствоведение. С. 135—137.
10. Соколов В. М. Толерантность: состояние и тенденции // Социологические исследования. 2003. № 8. С. 54—63.
11. Солдатова Г. У. Психология межэтнической напряженности. М., 1998.
12. Солдатова Г. У. Толерантность и интолерантность — две грани межэтнического взаимодействия // Век толерантности. Вып. 11. М., 2011.
13. Стефаненко Т. Г. Социально-психологические аспекты изучения этнической идентичности // Флогистон. 1999. URL: www.flogiston.ru (дата обращения: 17.04.2017).
14. Татарко А. Н., Лебедева Н. М. Методы этнической и кросс-культурной психологии : учеб.-метод. пособие. М., 2011.
15. Geisinger K. F. Bogardus Social Distance Scale // Corsini concise encyclopedia of psychology and behavioral science / W. E. Craighead, C. B. Nemeroff (eds.). 3 ed. N. Y., 2004. P. 131—132.