Philology, pedagogy, and psychology

2011 Issue №11

Back to the list Download the article

The impact of family education on the development of mental health in a primary school student within pedagogical process

Pages
147-153

Abstract

This article considers studying families as a factor in the development of mental health in the educational process. The author analyses the impact of family education style on a student’s anxiety as one of the aspects of mental health. The article considers the basic method of developing mental health in the education process and identifies and analyses the methods of correspond¬ing interaction between the teacher and the family.

Reference

1. Мухина В. С. Таинство детства. М. : Центр ВЛАДОС, 2005.
2. Обухова Л. Ф. Детская психология: теории, факты, проблемы. М. : Тривола, 1995. 
3. Практическая психодиагностика: методики и тесты : учебное пособие. Самара : БАХРАХ-М, 2006. С. 672.
4. Федеральные государственные образовательные стандарты общего образования / Приказ Минобрнауки России от 06 октября 2009 г. № 373 / в ред. приказов от 26 ноября 2010 г. № 1241; от 22 сентября 2011 г. № 2357 / Примерная основная образовательная программа начального общего образования. URL: http://xn--80abucjiibhv9a.xnp1ai/%D0 %B4 %D0 %BE%D0 %BA%D1 %83 %D0 %C% D0 %B5 %D0 %BD%D1 %82 %D1 %8B/543
5. Хухлаева О. В. Формирование психологического здоровья у школьников : автореф. дис. … д-ра психол. наук. М., 2001.
6. Черников А. В. Системная семейная терапия: интегративная модель диагностики. Изд. 3-е, испр. и доп. М. : Независимая фирма «Класс», 2001.
7. Эйдемиллер Э. Г. Методы семейной диагностики и психотерапии. М. ; СПб., 1996.
8. Юраш А. Г. Актуальность охраны психологического и психического здоровья детей на современном этапе развития общества // Психологическая га¬зета. 1997. № 10 (25).