Philology, pedagogy, and psychology

2011 Issue №11

Back to the list Download the article

The factors and pedagogical conditions for the development of general cultural competences of cadets in the current educational process at a military university

Pages
119-129

Abstract

Based on the competence-based approach to education in line with the goals and vectors of human activities in a knowledge society, the author thoroughly analyses the current educational process at a military university in view of its contribution to the general cultural development of cadets. The author attempts to analyse the factors facilitating and inhibiting the development of general cultural competences in cadets, as well as to identify the pedagogical conditions for the development of cadet’s general cultural competences in the current educational process of a military university based on a comprehensive analysis of these factors. To this end, structural and functional connections between the general cultural competences and reading literacy are established, the structure of the latter is identified and its basic skills described

Reference

1. Сенько Ю. В. Образование всегда накануне себя // Педагогика. 2004. № 5.
2. Пантелеев Э. Е. Технологичность или духовность? О смыслах образования в условиях информационного общества и общества знаний // Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. 2014. Вып. № 5. 
3. Хуторской А. В. Ключевые компетенции и образовательные стандарты // Интернет-журнал «Эйдос». 2002. 23 апр. 
4. Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. М., 2004.
5. Берулава Г. А., Берулава М. Н. Методологические основы развития системы высшего образования в информационном обществе // Педагогика. 2010. № 4.
6. Фрумкин К. Г. Клиповое мышление и судьба линейного текста // Ineternum. 2010. № 1.
7. Миронов В. В. Компьютеризация: проблемы и перспективы (социальный аспект) // Философские науки. 1987. № 7.
8. Иванова Е. О. Компетентностный подход в соотношении со знаниево-ориентированным и культурологическим // Интернет-журнал «Эйдос». 2007. 30 сент. 
9. Валгина Н. С. Теория текста. М., 2003.
10. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М., 1979.
11. Дридзе Т. М. Текстовая деятельность в структуре социальной коммуникации: проблемы семиосоциопсихологии. М., 1984.
12. Краевский В. В. Содержание образования — бег на месте // Педагогика. 2000. № 7.
13. Андреев В. И. Концепция, законы и идеология гарантированного качества образования. Казань, 2013.
14. Хуторской А. В. Дидактическая эвристика: теория и технология креативного обучения. М., 2003.
15. Коджаспирова Г. М., Коджаспиров А. Ю. Словарь по педагогике. М., 2005.
16. Матюшкин А. М. Психология мышления: мышление как разрешение проблемных ситуаций: учебное пособие / под ред. канд. психол. наук А. А. Матюшкиной. М., 2009.
17. Стрелова О. Ю. Национально-региональный компонент гуманитарного образования: проблемы проектирования и реализации в контексте гуманистической парадигмы образования. М., 2001.
18. Коняева Е. А., Павлова Л. Н. Краткий словарь педагогических понятий. Челябинск, 2012.
19. Равен Дж. Педагогическое тестирование: проблемы, заблуждения, перспективы / пер. с англ. М., 1999.