The humanities and social science

2015 Issue №12

Back to the list Download the article

Iconostasis of the Late Middle Ages: East Slavic crossroads

Pages
13-20

Abstract

The article considers the evolution of the structure and form of Eastern Slavic iconostasis as a reflection of the major social and political ideas of their creators in terms of cultural and confessional affinity. The author emphasizes the role of mutual influences during periods of ideological crises. The role of Western Russian innovations in the development of the appearance of Moscow iconostases of the late 17th century is demonstrated.

Reference

1. Архив Юго-Западной России. Киев, 1859. Ч. 1.
2. Бусева-Давыдова И. Л. Русский иконостас XVII века: генезис типа и итоги эволюции // Иконостас. Происхождение — Развитие — Символика. М., 2000. С. 621—650.
3. Груневег М. Опис Львова // Жовтень (Львiв). 1980. № 10. С. 109—114.
4. Духан И. Н. О программе и составе иконостасов Белоруссии XVII—XVIII веков // Советское славяноведение. 1988. № 2. С. 70—84.
5. Мiляева Л. Переддень барокко // Мистецтвознавство Украïни. Київ, 2000. Вып. 1. С. 27—48.
6. Павел Алеппский (архидиакон). Путешествие антиохийскаго патриарха Макария в Россию в половине XVII века, описанное его сыном архидиаконом Павлом Аллепским. М., 1897. Кн. 4.
7. Рындина А. В. Литургический аспект Страстной темы в русских иконостасах последней четверти XVII века // Русское церковное искусство Нового времени. М., 2004. С. 9—20.
8. Сперовский Н. А. Старинные русские иконостасы // Высокий русский иконостас. М., 2004. С. 9—134.
9. Успенский Б. А. Этюды о русской истории. СПб., 2002.