Philology, pedagogy, and psychology

2015 Issue №11

Back to the list Download the article

The CDIO practice in teaching music

Pages
93-102

Abstract

This article considers the application of CDIO (Conceive — Design — Implement — Operate) technology in musical pedagogy, namely, in teaching the piano at arts and music schools. Image-based information models – sym-bolic, verbal, and mathematical ones – are identified in the context of informa-tion and communications technologies in view of the three major agents of the educational space, namely, the teacher, the student, and the parent. The au-thors propose and describe the practical application of a model of school phil-harmonic as a musical and artistic community bringing together children and adults.

Reference

1. Гарднер Г. Структура разума: теория множественного интеллекта М., 2007.
2. Король А. Д., Хуторской А. В. От монолога к диалогу: методологические пред¬посылки проектирования образования эвристического типа // Эйдос. 2007. 22 февр. URL: http://www.eidos.ru/journal/2007/0222-6.htm (дата обращения: 26.09.2015).
3. Всемирная инициатива CDIO. Стандарты : информационно-методическое издание / пер. с англ. и ред. А. И. Чучалина, Т. С. Петровской, Е. С. Кулюкиной. Томск, 2011.
4. Петрушин В. И. Музыкальная психология М., 1997.
5. Кострикова Н. А., Яфасов А. Я. Модель векторного интеллекта в инноваци-онной деятельности : сб. тез. докл. V Междунар. конф. по когнитивной науке, 18—24 июня 2012 г. Калининград, 2012. Т. 2.
6. Kostrikova N. A., Yafasov A.Ya. Intellectual Organization in the New Model of the Russian Marine Industry Development // TransNav (the International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea). 2014. Vol. 8, № 2. Р. 267—272.
7. Леви-Строс К. Структурная антропология / пер. с фр. Вяч. Вс. Иванова. М., 2001.
8. Зеневич А. М., Жукович С. Я. Математическое моделирование процесса обу¬чения // Подготовка научных кадров высшей квалификации с целью обеспе¬чения инновационного развития экономики : матер. междунар. науч.-практ. конф. / под ред. И. В. Войтова [и др.]. Минск, 2006.