Philology, pedagogy, and psychology

2015 Issue №2

Back to the list Download the article

Literary texts in German classes with PhD students: The interdisciplinary aspect

Pages
85-91

Abstract

This article is an attempt at a conceptual interpretation of the scientific paradigm in modern prose and the possibility of using it in discussions in German classes with PhD students. Fragments from Hans Konsalik’s Jour-ney to Tierra del Fuego and Daniel Kehlman’s Measuring the World are used to this end. The biographies of scientists — as shown through literary characters — can serve as a basis for role models for young researchers.

Reference

1. Василькова В. В. Междисциплинарность как когнитивная практика // Коммуникация и образование : сб. ст. СПб., 2001. С. 69—88.
2. Гураль С. К. Концептуальные основы обучения языку как самоорганизующейся системе // Формирование межкультурной иноязычной компетенции студентов в условиях современного образовательного процесса : сб. ст. Томск, 2008. С. 3—44.
3. Потёмина Т. А. Немецкий язык для аспирантов. Адаптивный курс : практ. пособие. Калининград, 2011.
4. Потёмина Т. А. Современные методы обучения научной коммуникации на занятиях по немецкому языку // Коммуникация как предмет междисциплинарных исследований : сб. науч. тр. : в 2 ч. / под ред. С. С. Ваулиной. Кали-нинград, 2012. Ч. 2. С. 189—196.
5. Пшенкина Т. Г. Междисциплинарность перевода как отражение интегративных процессов в современной лингвистике // Язык и культура. 2014. № 1 (25). С. 51—62.
6. Ревягин Л. Н. Междисциплинарный курс «Культура, язык и концепции постнеклассической науки» // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2009. Вып. 8 (86). С. 154—158.
7. Kehlmann D. Die Vermessung der Welt. Hamburg, 2008.
8. Konsalik H. G. Die Fahrt nach Feuerland. 13 Auflage. München, 1991.