Philology, pedagogy, and psychology

2015 Issue №5

Back to the list Download the article

Aesthetic sensitivity as a fundamental of the modelling the creative development process in children aged 2-5 years

Pages
134-141

Abstract

This article provides an overview of the integrated model for developing creativity in children aged 2—5 years based on the principle of upward spiral dynamics. The role of aesthetic sensitivity as the principal structural compo-nent of the mode is analysed from the perspective of cultural and historical psychology and cognitive science.

Reference

1. Александров Ю. И., Александрова Н. Л. Комплементарность культуроспецифичных видов познания // Вестник Моск. ун-та. Сер. 14. Психология. 2010. № 1. С. 22—35.
2. Богоявленская Д. Б. Психология творческих способностей. М., 2002.
3. Выготский Л. С. Воображение и творчество в детском возрасте: психологический очерк. М., 1991.
4. Выготский Л. С. Проблема возраста // Выготский Л. С. Собрание сочинений : в 6 т. М., 1984. Т. 4. С. 244—268.
5. Коул М. Культурно-историческая психология: наука будущего / под общ. ред. Н. Н. Корж ; пер. с англ. Ю. И. Турчаниновой, Э. Н. Гусинского. М., 1997.
6. Найссер У. Познание и реальность: смысл и принципы когнитивной психологии / пер. с англ. В. В. Лучкова ; вступ. статья и общ. ред. Б. М. Величковского. М., 1981.
7. Титов В. П. Введение в область знаний информационной медицины. Ке-мерово, 2004.
8. Уилбер К. Введение в интегральную теорию и практику: основы ИОС и «всесекторной, всеуровневой» карты © 2003—2004 Integral Naked. URL: www. integralnaked. org (дата обращения: 23.03.2015).