Philology, pedagogy, and psychology

2015 Issue №5

Back to the list Download the article

The development of inclusive preparedness of future teachers: The efficiency of the didactic model

Pages
112-120

Abstract

This article presents the results of an experimental study in the development of inclusive preparedness of future university teachers. This process of preparedness development is based on a didactic model implemented using the pedagogical metasubject competence and context-based technology. The author gives an overview of this technology and the mechanisms of its imple-mentation. The efficiency of using this didactic model in developing the inclusive preparedness of future teachers is stressed.

Reference

1. Проект Закона Республики Беларусь о внесении изменений и дополнений в Кодекс Республики Беларусь об образовании (ст. 1.3). URL: http://edu. gov.by (дата обращения: 28.05.2014).
2. Симаева И. Н., Хитрюк В. В., Пономарева Е. И. Инклюзивная готовность будущих педагогов: механизмы обеспечения // Веснiк МДПУ iмя І. Шамякіна. 2013. № 4. С. 114—121.
3. Симаева И. Н., Хитрюк В. В. Методика диагностики и мониторинга инклюзивной готовности педагогов // Вестник Сургутского государственного педагогического университета. 2014. № 1. С. 104—108.
4. Об образовании в Российской Федерации : федеральный закон Российской Федерации от 29 декабря 2012 г. № 273-ФЗ. Ст. 2 (27).
5. Хитрюк В. В. Готовность педагога к работе в условиях инклюзивного образования через призму комплекса компетенций // Известия Смоленского государственного университета. 2013. № 4. С. 446—455.
6. Хитрюк В. В. Формирование инклюзивной готовности будущих педагогов: SWOT-анализ образовательного пространства вуза // Известия Смоленского государственного университета. 2014. № 4 (28). С. 401—411.
7. Хитрюк В. В. Готовность педагогов к работе в условиях инклюзивного образования // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева. 2013. № 3. С. 189—194.
8. Хитрюк В. В. Дидактическая модель формирования инклюзивной готовности будущих педагогов // Научное обозрение: гуманитарные исследования. 2014. № 6. С. 14—19.
9. Хитрюк В. В. Контекстные проблемные задачи и ситуации в формирова-нии инклюзивной готовности будущих педагогов // Педагогическое образование в России. 2014. № 9. С. 127—130.