Philology, pedagogy, and psychology

2013 Issue №11

Back to the list Download the article

On the features and prospects of using interactive historical maps in the educational process

Pages
86-90

Abstract

This article is an attempt to analyse the information and didactic potential of interactive historical maps in the conditions of transition to the competence educational model. The possibilities of using traditional, electronic and interactive maps in the educational process are considered. The author formulates requirements for a training interactive map for different categories of students (in the framework of secondary and higher education). The article offers a short description of the experience of creating interactive cartographic resources at the I. Kant Baltic Federal University.

Reference

1. Авдеева Т. В. Ментальная историческая карта на уроках истории. URL: http://festival.1september. ru/articles/602907/ (дата обращения: 15.08.2013).
2. Андреев А. Л. Компетентностная парадигма в образовании: опыт философско-методологического анализа // Педагогика. 2005. № 4. С. 19—27.
3. Вербицкий А. А., Ильязова М. Д. Формирование инвариантов компетентности студента: ситуационно-контекстный подход // Высшее образование сегодня. 2011. № 3. С. 34—39.
4. Западный фронт в 1914—1918 годах. Интерактивная карта. URL: http://www.bbc.co.uk/history/worldwars/wwone/launch_ani_western_front.shtml (дата обращения: 15.08.2013).
5. Изменение территории России на протяжении веков. Интерактивная карта. URL: http://ria.ru/infografika/20100902/271470994-ig.html (дата обращения: 14.08.2013).
6. Интерактивная историческая карта Санкт-Петербурга. URL: http://petersburg-in-maps.com/karta_peterburga.htm (дата обращения: 15.08.2013).
7. Исторический атлас мира. URL: http://geacron.com/home-en/ (дата обращения: 11.08.2013).
8. Лебедева М. Б., Шилова О. Н. Что такое ИКТ-компетентность студентов педагогического университета и как ее формировать? // Информатика и образование. 2004. № 3. С. 95—100.
9. Темушев В. Н. Исторические карты. Проблемы их создания и применения на уроках истории. URL: http://www.hist-geo.net/index.php?p=26&more=1&c=1&tb=1&pb=1 (дата обращения: 18.08.2013).