The humanities and social science

2012 Issue №6

Back to the list Download the article

Education in the context of the problem of rationality

Pages
17-23

Abstract

This article considers rationality of practical activity as one of the criteria of development of society. The author analyses the efficiency of education as a social institution in this context. Education distinguishes between training and upbringing and emphasises the need to increase the level of rationality of education in order to overcome crisis phenomena in the society. Special attention is paid to the higher education reform implemented in Russia.

Reference

1. Автономова Н. С. Рассудок, разум, рациональность. М., 1988.
2. Андрейчук Н. В. Проблема непрерывного образования в контексте современной философии образования // Вестник Российского государственного университета им. И. Канта. 2007. Вып. 8. С. 7—15.
3. Андрейчук Н. В. Феномен глобализации и проблема культурного разнообразия социума // Вестник Российского государственного университета им. И. Канта. 2010. Вып. 6. С. 57—67.
4. Вебер М. О некоторых категориях понимающей социологии // Избранные произведения. М., 1990.
5. Давыдов Ю. Н. М. Вебер и проблема интерпретации рациональности // Вопросы социологии. 1996. Вып. 6. С. 71—77.
6. Лиссабонская декларация. Университеты Европы после 2010 года: многообразие при единстве целей // Философское образование: Вестник Ассоциации философских факультетов и отделений. М. ; СПб., 2009. С. 210—222.
7. Миронов В. В. Глобализация и трансформация образования в России // Философское образование: Вестник Ассоциации философских факультетов и отделений. М. ; СПб., 2009. С. 18—41.
8. Моисеев Н. Н. Судьба цивилизации. Путь Разума. М., 2000.
9. Мотрошилова Н. В. Цивилизация и варварство в эпоху глобальных проблем. М. 2010.
10. Порус В. Н. Рациональность // Новая философская энциклопедия : в 4 т. М., 2001. Т. 3. С. 425—427.