Philology, pedagogy, and psychology

2012 Issue №5

Back to the list Download the article

The essence of the aesthetical education of a child from the perspective of modern psychology

Pages
39-46

Abstract

This article analyses the role of aesthetic education in the personality de-velopment of a child. The author emphasizes the importance of aesthetic edu-cation as an imprescriptible part of educational system in the conditions of modern culture. Special attention is given to the methodological problem of understanding the category of the “aesthetic” in the context of practical work on early aesthetic development in modern art education.

Reference

1. Братусь Б. С. Нравственная психология возможна / Психология и этика: опыт построения дискуссии / под. ред. Б. С. Братуся. Самара, 1999. С. 29—49.
2. Галигузова Л. Н., Мещерякова С. Ю. Анализ образовательных программ для детей младенческого и раннего возраста // Психологическая наука и образо-вание. 2009. № 1. URL: www.psyedu.ru (дата обращения: 17.11.2011).
3. Зинченко В. П. Психологические аспекты влияния искусства на человека // Культурно-историческая психология. 2011. № 1. С. 3—21.
4. Ильенков Э. В. К беседе об эстетическом воспитании // Интернет-журнал «Развивающее образование». 2006. № 1. С. 10—13. URL: http://www.tovievich.ru/journal/ (дата обращения: 12.11.2011).
5. Кудрявцев В. Т. Слово главного редактора // Там же. С. 5—9.
6. Школяр В. А. «Противомыслы» художественного мышления // Там же. С. 14—49.
7. Tomasello M. The Cultural Origins of Human Cognition. Cambridge (Massa-chusetts) ; London, 1999.